Remus Aussen
Remus Aussen staat inmiddels zo’n 45 jaar als bassist op de (internationale) podia. Hij is ‘opgegroeid’ in funk, rock, jazz, metal en pop, maar hij is ook helemaal thuis in de Cubaanse muziekstijlen, fado, zigeunermuziek en gipsy jazz. De laatste jaren heeft hij opgetreden en CD’s opgenomen met onder andere Diona Fox & her Ragdolls (‘Amy Winehouse meets Django Reinhard’ meets Jamiroquai), Red Charmaine (zigeunermuziek, jazz, latin) en CC Grand (Americana/Rock). Voor het Nederlandse tijdschrift ‘De Bassist’ schrijft hij tests en recensies en deed hij interviews met onder andere Pino Palladino (John Mayer, D’Angelo), Nathan East (Michael Jackson, Madonna e.a.), Larry Graham (Prince, Sly & the Family Stone, Graham Central Station) en contrabassist extraordinaire Renaud Garcia Fons.
Als bassist weet Remus mooie melodisch groovende partijen bij een nummer te maken. Uit recensies: ‘Remus zoekt de ruimte, is ondersteunend, soms ruig en fel, met een afwisseling van dreigend plectrumwerk en dikke, zoete lijnen’ . Maar als hij covers speelt, neemt hij de oorspronkelijke bassist, diens time, toon en instrument als uitgangspunt, en maakt er dan – als die ruimte er is – zijn eigen interpretatie van. Op (fretloze) basgitaar, contrabas, bas-ukelele, Moog, en heel soms op tuba. Een echte allrounder? “Nee, ik probeer me gewoon in alles te specialiseren!” Hoogtepunten…? “Op het podium met mijn bas-idool Larry Graham, ik solerend op zijn bas (foto). Of die keer dat ik door een vreemde stad liep, en een nummer waar ik op meespeel uit een raam hoorde… In 2007 in Cuba, samenspelen met die briljante oude muzikanten in de Casa de la Trova. Of met mijn toenmalige coverband, op de Leidse grachten 6.000 man op zien springen in onze groove… Muziek is zoiets moois!”
Remus is een docent in hart en nieren. “Niks mooiers dan een leerling die – ineens! – ontdekt dat hij het instrument een nummer lang ‘beheerst!’. Je ziet dan dat ineens alles samenkomt waar je samen aan gewerkt hebt: groove, toon, techniek, geluid, feel, zinsbouw… Heb je één keer – of nog nooit – een basgitaar in je handen gehad? Dan help ik je graag op weg, ook met het aanschaffen van je eerste instrument. Vervolgens bepalen we wat je het eerst wil leren, en werken we aan de hand van de grondbeginselen van muziek meteen richting het eerste nummer dat je gaat spelen. Speel je al een tijd, en wil je verder? Dan bepalen we samen wat je al wel en niet kan, en maken we een programma. Spelen staat centraal, en we werken er aan hoe jij de beste bassist in jouw (favoriete) band kan worden. Dus we behandelen wat jij wilt (en soms écht moet) leren op het gebied van maat, ritme, melodie, harmonie, stijl en techniek. Ook klank krijgt speciale aandacht: hoe klink je goed samen met de drummer, gitarist en/of de toetsenist? En hoe klink je in je eentje? Hoe communiceer je met je band, ook als het gaat om noten en akkoordenschema’s? Hoe werkt het in een opnamestudio? Hoe zit het met de ‘business of bass’? Het kan snel gaan met basgitaar. En als je dan gebeld wordt, dan wil je er klaar voor zijn, toch…?”
“Wat muziek voor mij betekent? Ik vind het geweldig om te componeren, erover te vertellen, om op te nemen, om te jammen… Maar het liefst sta ik op het podium. Dat is mijn zuurstof”.
Lessen van Remus
Genres
Funk, rock, jazz, metal, pop, Cubaanse muziekstijlen, fado, zigeunermuziek en gypsy jazz